Black, white dan grey propaganda...

Propaganda asalnya daripada perkataan Latin iaitu “propaganda” yang bermaksud iklan yang membawa maksud iklan yang mana pengikalanan merupakan salah satu bentuk propaganda yang tertua sekali di dunia dan di dalam propaganda mempunyai pembujukan tetapi pembujukan bukannya propaganda. Ahli- ahli yang pakar dalam bidang komunikasi tidak menetapkan sesuatu yang tetap dan mutlak mengenai definisi propaganda yang mana setiap pakar komunikasi mempunyai pemahaman dan pendefinisian yang berbeza berkenaan dengan maksud propaganda. Merujuk kepada International encyclopedia, propaganda merupakan suatu bentuk komunikasi yang berusaha untuk mempengaruhi dan juga reaksi khalayak tanpa menghiraukan kebenaran tentang sesuatu mesej atau perkara yang disampaikan itu. Everyman’s encyclopedia mendefinisikan bahawa propaganda adalah suatu penyebaran kepercayaan dan keyakinan khususnya di dalam kepercayaan agama dan politk manakala tokoh- tokoh komunikasi yang terkenal seperti Laswell menyatakan bahawa propaganda merupaka suatu teknik untuk untuk mempengaruhi kegiatan manusia dengan memanipulasi kegiatan dan komunikasi dalam suatu kelompok. Barnays pula menyatakan bahawa propaganda moden adalah suatu usaha yang berterusan dan bersifat konsisten untuk mewujudkan suatu peristiwa bagi mempengaruhi hubungan khalayak terhadap suatu tindakan dan kumpulan manakala Ralph D. Casey pula menyatakan bahawa propaganda adalah suatu usaha yang dilakukan secara sedar untuk memantapkan suatu sikap atau merupakan suatu pendapat yang merupakan suatu doktrin dan juga merupakan usaha sedar medium- medium komunikasi dalam menyebarkan semangat objektif dan kejujuran.

Propaganda terbahagi kepada empat jenis iaitu white propaganda, black propaganda, grey propaganda dan disinformation atau penyembunyian fakta dan maklumat. White propaganda adalah propaganda yang bersifat agak baik bunyinya. White propaganda adalah propaganda yang kebiasaanya memaparkan segala kebaikan- kebaikan tentang sesuatu perkara yang akan menyebabkan khalayak mengatakan perkara tersebut adalah sesuatu yang baik walaupun sebaliknya perkara tersebut tidaklah seindah dan sahih dari sudut kebenarannya namun begitu tidak semua khalayak akan termakan dengan apa yang dipaparkan dan yang dimainkan dengan white propaganda. Propaganda jenis ini kebiasaannya digunakan di dalam iklan- iklan yang mana kita dapat lihat iklan tersebut sentiasa memaparkan kebaikan mengenai produk- produk mahupun barangan yang dikeluarkan dan yang dipasarkan di pasaran sedangkan barangan atau produk itu ada baiknya tetapi sebenarnya tidaklah sebaik yang seperti yang dipaparkan di dalam iklan- iklan yang ditayangkan pada khalayak. Propaganda jenis ini juga ada juga digunakan bagi meneruskan agenda kerajaan dan di Malaysia dapat dilihat apa yang dikatakan dengan Islam Hadhari itu adalah salah satu jenis white propaganda yang dilakukan oleh kerajaan Malaysia dan juga kerajaan Malaysia mengatakan bahawa Malaysia ini adalah sebuah Negara Islam untuk menarik sokongan rakyat sedangkan apa yang dapat dilihat ialah sebenarnya apa yang dipaparkan itu adalah indah khabar dari rupa kerana Malaysia bukannya Negara Islam yang sebenar- benarnya Negara yang melaksanakan sistem- sistem Islam sebenar- benarnya dari sudut sosialnya, politiknya, ekonominya, ketenteraannya dan perundangannya kerana kerana kebanyakkan sistem- sistem kehidupan yang digunakan adalah sistem barat namun begitu ada segolongan rakyat tertipu dengan propaganda yang dimainkan oleh pemerintah ini.

Black propaganda adalah propaganda yang bersifat menipu semata- mata, menimbulkan provokasi dan fitnah(mempunyai tujuan jahat). Mengikut situasi politik di Malaysia sekarang banyak fitnah- fitnah dan tuduhan- tuduhan yang tidak berasas sama sekali dan berbagai- bagai isu yang timbul hasil daripada propaganda yang dimainkan oleh pemerintah di Malaysia misalnya mereka memainkan isu bahawa pihak pembangkang tidak mampu memerintah dengan sebaiknya jika mereka memperoleh kuasa pemerintahan bahkan mereka mengatakan bahawa hanya pihak pemerintah sahaja yang mampu untuk kekal memerintah dengan dan dapat dilihat disini sejauhmanakah kebenarannya tidak dapat diketahui lagi dan inilah yang dikatakan sebagai fitnah dan penipuan yang dilakukan oleh pihak pemerintah. Black propaganda jika dilihat daripada isu global sekarang ini yang mana pihak barat menaburkan fitnah kepada Islam dengan mengatakan bahawa Islam itu adalah pengganas, dikaitkan dengan kemunduran dan keganasan yang diwar- warkan oleh mereka dan keganasan itu dikaitkan pula dengan apa yang dikatakan dengan imej berseban dan berjanggut. Perkara ini merupakan salah satu cara atau perancangan jahat mereka untuk memanipulasikan pemikiran masyarakat dunia dan juga umat Islam yang lemah pegangan Islamnya itu untuk menimbulkan rasa syak wasangka terhadap Islam dan ajarannya. Barat amat bijak dalam perkara ini dan apa yang dilakukan oleh mereka sekarang ini adalah sebenarnya adalah untuk mengalihkan pandangan dunai berkaitan dengan kekejaman dan keganasan yang sebenarnya merekalah anjing yang melakukan keganasan dan yang memulakannnya terhadap umat Islam.

Grey propaganda adalah propaganda yang agak samar kebenarannya yang mana dan ianya juga adalah propaganda yang bersifat yang juga menipu dan memberikan persoalan mengenai suatu- suatu isu yang dimainkan dan ianya dapat dilihat dalam konteks Malaysia yang mana isu hudud sentiasa dimainkan oleh pihak pemerintah supaya menimbulkan kekeliruan kepada rakyat Malaysia yang beragama Islam sedangkan pihak pemerintah menyeru rakyatnya supaya melaksanakan syariat Islam di dalam kehidupan dan hudud merupakan syariat Islam dan dari sini kita boleh nampak kesamaran maklumat yang dimainkan oleh pihak pemerintah yang mana hudud ini pihak pemerintah kalau dilihat bagi matapelajaran di sekolah- sekolah kerajaan apa yang dikatakan dengan hukum hudud itu dipelajari oleh masyarakat tentang bagi salah satu jenayah itu apa hukumannya tetapi fakta tersebut tidak dinyatakan dengan prosedur hudud yang sebenar bahkan rakyat ditakut- takutkan pula dengan hukuman hudud yang dikatakan melampau dan kejam untuk kepentingan mereka di dalam pemerintahan Negara di Malaysia.

Disinformation merupakan penyembunyian maklumat tidak kiralah samada maklumat yang disembunyikan itu adalah secara keseluruhan maklumat ataupun hanya separuh daripada maklumat yang disembunyikan. Kalau dilihat daripada sudut global matawang dolar Amerika adalah ciptaan orang yahudi untuk melemahkan ekonomi orang Islam disebabkan kebergantungan orang Islam terhadap matawang ini yang pada pandangan kita itu adalah matawang Amerika tetapi ianya adalah ciptaan yahudi yang disembunyikan supaya ekonomi orang Islam dapat dikuasai mereka dan mereka menyembunyikan perkara ini supaya orang Islam tidak beralih arah kepada usaha untuk membuat matawang Islam sendiri supaya mereka dapat menguasai ekonomi dunia dan seterusnya menghancurkan Islam.

Kesimpulannya, kesemua propaganda adalah suatu seni penipuan sebenarnya yang biasanya dimainkan dalam perkara berkaitan idealisme dan politik dan di dalam Islam tidak ada istilah yang dipanggil propaganda kerana apa yang dikatakan dengan Islam itu hanya mementingkan kebenaran semata- mata dan apa yang dikatakan dengan dakwah juga adalah tidak sama dengan propaganda kerana sudah semestinya dakwah yang berda dalam Islam hanya pentingkan kebenaran dan tiada agenda dan kepentingan tersendiri dan juga bagi sesebuah kelompok mahupun kumpulan.

0 comments:

Post a Comment