HUBUNGAN MEDIA DAN GLOBALISASI TERHADAP IMPERIALISME BUDAYA.

Globalisasi ialah suatu proses menerima pakai sesuatu yang bersifat antarabangsa yang baik dari sudut budaya, sosial, ekonomi mahupun dari sudut politik dan ianya bermaksud pensejagatan segala perkara, meskipun melalui kekerasan dan tidak melalui proses bertahap yang juga bermakna merembatnya sesuatu pengaruh ke atas mana-mana masyarakat, bangsa dan negara-negara tanpa bersedia. Globalisasi dalam definisi yang lain ialah suatu gerakan bebas, aktif dan pantas oleh korporat multi-nasional; baik dalam bidang kewangan, perdagangan mahupun dalam bidang maklumat. Dari perspektif ekonomi, ia bermakna pengurusan kapital atau modal yang bersifat sejagat di bawah hegemoni sistem dunia unipolar, iaitu kuasa yang menyeluruh menguasai terhadap isi dunia seluruhnya, baik individu, pemikiran, maklumat, kewangan, institusi, pola kelakuan, perkhidmatan ataupun pengeluaran. Globalisasi menurut definisi “Persidangan Dunia Arab dan Globalisasi” ialah; kemudahan pergerakan orang ramai, maklumat, barangan komoditi dan pengaliran pemikiran antara pelbagai negara dunia . Globalisasi dari sudut atau perspektif yang lain merupakan gerakan yang tidak dapat dihindari oleh seseorang. Tiada sesiapa yang dapat melepaskan diri dari kesan dan pengaruhnya. Dari sudut ekonomi ia memaparkan pergerakan modal yang bebas tanpa sekatan atau syarat. Dari sudut keinsanan pula, ia memaparkan beberapa individu yang memiliki kuasa melampaui segala batasan geografi. Dari sudut maklumat, globalisasi bermakna kebanjiran sistem teknologi canggih, dan pengaliran maklumat tanpa memperdulikan kerajaan dan perlembagaan negara bahkan perundangan juga. Ia gejala birokrasi tidak bernasionaliti, jatidiri dan tidak memerlukan visa.

Proses dan fenomena globalisasi mempunyai berbagai wahana dan alat pemangkin yang moden dan canggih yang membawa kepada berjalannya proses globalisasi ini. Dari sudut komunikasi ia menggunakan internet, berbagai jenis telefon yang diam dan bergerak, teleks, dan faks. Dari sudut penyiaran ia menggunakan TV tempatan dan TV satelit, radio biasa dan radio internet, media cetak dan online, majalah, agensi berita dan filem. Dari sudut pendidikan pengaruh globalisasi melalui institusi dan universiti, pusat penyelidikan dan maklumat.



Terdapat tiga sumber kekuatan asas yang berkesan dan sangat berpengaruh secara global, meskipun agak berbeza iaitu kuasa kapitalisme yang diwakili oleh Amerika. Kuasa ini merancang untuk mengamericanize masyarakat dunia dan mengglobalisasikan fahaman berkenaan. Zionisme, yang diwakili oleh kuasa lobi yahudi. Kuasa ini merancang untuk mencorakkan era yang dipanggil era Israel dan mengglobalisasikan zionisme. Kuasa Islam, yang diwakili oleh dunia Islam secara umum. Kuasa ini merancang untuk menampilkan era Islam melalui Islamization. Kuasa Globalisasi Amerika (Kapitalisme) yang merancang untuk meratakan (mengagongkan) bentuk amalan hidup ala Amerika ke seluruh negara dan bangsa-bangsa di dunia. Ia bertujuan untuk menguasai dan memantau ekonomi, politik, budaya, pemikiran dan kelakuan. Kata Sadiq Jalal al-‘Azm; seorang pemikir Syria ‘Ia adalah dekad peralihan manusia seluruhnya kepada gaya hidup kapitalisme yang tuntas dibawah kekuasaan negara induk yang berpusat dan kepimpinannya; dalam lembayung dan kedaulatan sistem transaksi dunia yang tidak setara.’ Proses Americanisasi melaksanakan perencanaan globalnya dengan menggunakan syarikat gergasi multinasional, institusi kewangan, tabung matawang antarabangsa, agensi PBB yang bergerak dalam lapangan pembangunan dan kebudayaan, pelbagai wahana informasi, jentera perisikan dan lain-lain seperti yang telah diterangkan sebelum ini. Pada suatu masa dahulu lumrah ungkapan kata-kata hikmat bahawa “manusia itu adalah putra meliunya”. Tapi kini kata-kata hikmat ini telah berubah kepada, manusia adalah anak atau putra meliu internasionalnya. Meliu atau persekitaran inilah yang membentuk dan mencanai perwatakannya; samada lebih atau kurang dalam mana-mana sifat atau sikap Pengaruh ini kadang-kadang menghapuskan jatidiri dan traits peribadi warisan datuk nenek mereka. Kesan dan pengaruh globalisasi Amerika ini ternyata begitu mendalam dan meluas dalam berbagai bidang. Dalam bidang busana atau gaya pakaian umpamanya kita dapati antara jenama pakaian yang terkenal di mana ratusan rumaah-rumah fesyen berlumba-lumba menghasilkannya. Antaranya ialah Pier Cardin, F.Saint Lawrence, Cocoproco dan lain-lain. Ini tidak termasuk style seluar jenama jeans dan lain-lain. Pakaian ini diperagakan oleh ratusan pragawati dan kebanyakan mereka terdiri dari kalangan pelacur dan mereka yang telah rosak akhlak. Dalam bidang makanan dan minuman pula, globalisasi ini menampilkan pelbagai jenama. Antara jenama makanan yang hampir menyeluruh boleh didapati dalam mana-mana bandar di dunia ialah Pizza Hurt, Kentucky Fried Chicken, Mc Donald, Hambuger dan lain-lain. Minuman seperti Pepsi Cola, Coca-Cola, Seven Up dan lain-lain juga menjadi pujaan. Dalam bidang wangi-wangian, bahan solek serta pelbagai alat untuk merubah ciptaan Allah terdapat jenama Christian Dion, Kareal, Lacost dan Cartear. Bagi rokok pula selalu di war-warkan tentang rokok bercita rasa Amerika; sepertimana yang di tampilkan dalam iklan-iklan rokok. Iklan-iklan ini bagaikan penampilan racun bersalut madu. Dalam konteks potongan rambut, style bercukur dan gaya rambut pula kita diketengahkan dengan style Hajijies, Marinez, Punk dan lain-lain. Globalisasi ala Amerika juga boleh dirasakan dalam bidang pembuatan filem porno, jenayah, fiksyen dan khayalan yang biasanya diterbitkan dan diungguli penerbitannya oleh syarikat-syarikat perfileman Hollywood yang profesional. Kesan pengaruh yang serupa dapat dilihat dalam bidang pengkristianan dan taktik menasranikan mangsa. Cara gayanya bersifat global seperti yang berlaku dalam pelbagai negara Asia dan Afrika. Golongan yang mengeksploit kemiskinan dan kesusahan penduduk pribumi untuk memurtadkan mereka. Pengaruh globalisasi ala Amerika ini ketara dalam bidang muzik, nyanyian, tarian dan sebagainya. Kesannya ia telah berjaya menghasilkan generasi yang menjadikan Michael Jackson, Madonna, Goerge Michael dan lain-lain sebagai idola mereka. Hal ini juga dapat dilihat dalam lapangan sukan; dimana orang ramai sibuk bertaruh tentang team mana yang akan menang dan sebagainya. Dengan cara itu mereka mula menghadapi masalah kelunturan jati diri. Pengaruh ini juga dapat dilihat dalam percetusan krisis perang saudara, ethnic cleansing dan pengubahan demografi atau komposisi kependudukaan (kes Bosnia Herzegovena dan Kosova dan lain-lain).Pengaruh globalisasi ini juga dapat dirasakan dalam meledaknya krisis ekonomi yang menjalar dan menyalakan krisis politik, kewangan, dan masuk campur kuasa besar terhadap krisis dalaman negara membangun. Ia turut mencetuskan krisis keamanan sampingan, dan merebaknya politik pembunuhan misteri dan rampasan kuasa (kes Indonesia, Malaysia dan Lebanon). Lebih jauh globalisasi ini juga dapat kita rasakan dalam rongrongan yang gencar terhadap asas struktur sosio-politik. Iaitu negara melalui dasar divide and rule yang diamalkan oleh Henry Kassinger yang diikuti pula oleh W.Christopher selepas beliau menjawat jawatan menteri luar Amerika Syarikat. Globalisasi Zionist, trend ini bergerak untuk mengukuhkan kedudukan Yahudi Dengan cara itu mereka dapat memulas kendali dunia; baik dalam aspek budaya mahupun ekonomi. Umpamanya melalui campurtangan langsung terhadap pasaran saham antarabangsa dan memiliki syarikat terbesar dunia seperti Rockfeler dan lain-lain. Sebenarnya beberapa pasal dalam Protocol of the Oldest Zionist menegaskan terang-terang tentang keperluan menzionistkan matawang.Pasal 15 menegaskan: “Dolar wajib menjadi matawang dunia dalam masa seratus tahun akan datang.” Memang tidak ada keraguan lagi bahawa dolar adalah hasil ciptaan Yahudi. Walaupun pada zahirnya nampak seperti produk Amerika tapi adalah kerja mereka. Perkara ini memang jelas dan dari situ Yahudi menguasai masa depan dunia. Pasal 20 dalam Protokol itu mengatakan: “Sesungguhnya melalui pengusasaan kita tehadap kekayan dunia, melalui penguasaan saham-saham utama, dan bond-bond akan memaksa kerajaan (asing) memohon pinjaman daripada kita .” Zionisasi sosial dan budaya disebutkan oleh pasal 10 protokol Zionist sebagai berikut: “Melalui kelihaian dan permainan kita, dunia akan kita dorong ke puncak perpecahan dan dekadensi. Sehinggalah mereka merelai kita menjadi suatu kuasa pemerintah yang dapat mewujudkan kesatuan antara kita (Yahudi), menghapuskan baatasan antara negara, identiti kaum dan agama.” Kerosakan yang ditinggalkan oleh globalisasi bentuk ini amat besar dan mendalam dalam pelbagai kolompok masyarakat.Penaja globalisasi Yahudi inilah di balik penyebaran pemikiran mulhid dan falsafah sekular. Mereka juga dalang pengasas dan pemaju kelab menyembah syaitan yang ada dunia ini. Mereka penyangak di sebalik kejatuhan matawang dan ekonomi serta kerja pemiskinan yang berencana terhadap bangsa dan negara-negara di dunia. Mereka sindiket yang membela pelacur, mereka mafia pedagang hamba kulit putih, peniaga kanak-kanak dan pengedar ganja .Golongan inilah pembuat utama filem-filem lucah, majalah porno dan alat-alat persundalan. Contohnya, ialah mereka menggalakkan pihak berkuasa Palestin di “Ariha” untuk mendirikan Casino iaitu Casino Wahah. Mereka juga pemberi nama bandar ini sebagai Bandar Noda. Casino tersebut sengaja dibina di atas tanah wakaf Islam oleh keluarga al-Husaini. Anehnya Israel tidak mahu casino didirikan di kawasan bandar mereka; justeru ajaran Yahudi melarang permainann judi di tanah air mereka. Sebab itulah mereka mendirikan kilang phosphat di kawasan berhampiran dengan mereka. Sebaliknya pihak berkuasa Palestin menyediakan 250 buah mesin judi untuk hiburan. Merekalah juga penggerak utama kepada krisis dalaman, perang saudara, pertembungan etnik atau golongan, perkelahian antara mazhab dan perang antara puak. Seperti yang berlaku di Bosnia Herzagovina, Chechnya , Sudan, Kashmir, Somalia, Eriteria, Uganda dan lan-lain. Mereka juga pemilik atau pemegang saham besar bagi syarikat pengangkutan, penghantaran dan insuran dunia seperti Lyod’s.

Kesimpulannya, globalisasi adalah satu proses persejagatan daripada semua aspek kehidupan manusia samada dari segi ekonomi, politik, sosial, budaya dan sebagainya. Daripada aspek budaya sudah semestinya globalisasi dan media itu mempunyai satu hubungan yang amat rapat kerana disebabkan adanya media yang merupakan alat perantara maklumat maka proses globalisasi itu dapat berlangsung dan dari jugalah adanya penyampaian penerimaan maklumat berkaitan dengan pelbagai budaya jadi bermula dari sinilah berlakunya asimilasi budaya ataupun percampuran budaya di antara dunia barat dan dunia timur tetapi dunia timur lebih terkesan dengan apa yang dikatakan dengan globalisasi ini kerana kepesatan pembangunan teknologi media adalah bermula daripada dunia barat dan dunia barat menggunakan segala kekuatan teknologi yang ada untuk mempromosikan budaya mereka sehinggakan dunia timur menerima sahaja apa jenis budaya barat kerana kekuatan monopoli media daripada pihak barat walaupun sesuatu budaya daripada barat kebanyakkannya adalah budaya yang tidak baik walaupun ada budayanya yang baik tetapi budaya yang tidak baik dari barat lebih banyak namun, dunia timur mula dijajah dengan pemikiran dan budayanya lebih- lebih lagi daripada aspek sosial dan sudah sememangnya kekuatan imperialisme budaya sudah cukup untuk merosakkan dunia timur khususnya umat Islam walaupun tanpa penjajahan daripada mereka secara fizikalnya.

0 comments:

Post a Comment